تفاوت بین GPS و GPRS
 
درباره وبلاگ


با یاد خدا و با سلام امیدوارم لحظات خوبی را سپری کنید. با معرفی این سایت به دیگران قدمی مثبت در جهت اطلاع رسانی و آموزش بردارید.


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Tecnology, Energy, Computer
فناوری، انرژی و کامپیوتر (TEC)
سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:6 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

تفاوت GPS و GPRS

 

درست است که تنها یک حرف انگلیسی بین این دو کلمه اختلاف انداخته اما این فقط در ظاهر می باشد و در عملکرد و کارایی بسیار باهمدیگر فرق دارند . GPS مخفف کلمه های  Global Positioning System می باشد و یک سرویس موقعیت یابی است که می تواند هر نقطه ای روی زمین را شناسایی می کند. از طرف دیگر GPRS تکنولوژی سرویس داده ای (DATA  ) است که شبکه های مخابراتی نسل دوم  (۲G) را برای دستیابی به سرویس هایی بیشتر از مکالمات صوتی فعال می کند . این تکنولوژی سرویس هایی از قبیل دسترسی به ایمیل ، پیام های چند رسانه ای و تا حدی دسترسی محدود به اینترنت را شامل می شود .

از توضیحات بالا این گونه می توان گفت که این دو سرویس کارایی و کاربرد مخصوص به خود را دارند و اصلا با یکدیگر در قالب رقیب نیستند . GPS یک تکنولوژی نظامی قدیمی است که در حال رشد در بازار تکنولوژی امروز است دلیل این امر نگه داشتن این تکنولوژی در دست دولت آمریکا و محدود کردن دسترسی عمومی به این سرویس تا چند سال قبل بوده . داخل پرانتز این نکته لازم به ذکر است که هر کشوری اختراعات و اکتشافات خود را تا چند سال حتی از مردم خود نیز پنهان می کند و بعد از رفع تمام عیوب و توانایی در کنترل و نظارت کامل بر آن سرویس ، اجازه دسترسی عمومی را صادر می کند .

دسترسی کامل و بدون محدودیت به این سرویس منجر به تولید دستگاه های موقعیت یاب امروزی گردید که در کشتی ها ، هواپیما ها و مخصوصا اتومبیل ها شده است . دقت بالای این دستگاه ها ، موقعیت فعلی شما را در لحظه و بدون تاخیر بازگو خواهد کرد .

سیستم GPRS قسمتی از تکنولوژی ۲G می باشد و نسبتا قدیمی است و در اکثر کشورهای توسعه یافته جای خودش را به تکنولوژی برتر ۳G داده . می توان این قضیه در موبایل ها را با اینترنت Dial Up در کامپیوترها در قیاس با ADSL مقایسه کرد .

عملکرد این دو سرویس نیز با هم متفاوت است . GPS اطلاعات را از مدار پایینی زمین دریافت می کند . این در حالیست که GPRS با برجهای بافت سلولی ارتباط برقرار می کند . GPRS تنها به یک برج سلولی با یک سیگنال مناسب احتیاج دارد در حالی که GPS به دلیل اصول موقعیت یابی به ۳ ماهواره یا بیشتر نیاز دارد .

به دلیل ارتفاع زیاد ماهواره هایی که روی مدار زمین حرکت می کنند شما در هر نقطه از زمین می توانید از دستگاه GPS خود استفاده کنید . GPRS به برجهای سلولی منطقه ای محدود است .

خلاصه بحث اینکه :

  • GPS یک سرویس موقعیت یابی است در حالی که GPRS یک سرویس اطلاعاتی است که در موبایل استفاده می شود .
  • GPS موقعیت مکانی شما را در زمین می گوید اما GPRS برای دسترسی به ایمیل و گشت و گذار در اینترنت استفاده می شود .
  • GPS از طریق چند ماهواره که زمین را دور می زنند ارتباط برقرار می کند اما GPRS به وسیله برجهای موجود زمینی.
  • GPS به ۳ ایستگاه یا بیشتر برای کار کردن نیاز دارد اما GPRS به یک ایستگاه .
  • GPS را می توان هر جا که آسمان را می بینید استفاده کرد اما GPRS محدودیت های خاص خودش را دارد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب